BLOG

Το σκάκι θα διδάσκεται ως μάθημα στα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία

 

Το σκάκι αρχίζει να μπαίνει πλέον και επίσημα ως μάθημα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία, μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Σύμφωνα με τον σύμβουλο Α΄ΙΕΠ – υπεύθ. Εργαστηριακών δεξιοτήτων, Ευθύμιο Σταμούλη, πέρα από τις ψηφιακές δεξιότητες που είναι απαραίτητες στην εποχή μας, χρειάζεται και στρατηγική σκέψη και ικανότητα επίλυσης προβλημάτων. Όλα αυτά δεν καλλιεργούνταν επαρκώς μέσω των προγραμμάτων σπουδών και τα εργαστήρια δεξιοτήτων αυτό ακριβώς προσπαθούν να κάνουν, και μέσα από το σκάκι, ώστε τα παιδιά να γίνουν ικανοί πολίτες του μέλλοντος.

 

Όπως τόνισε ο εκπρόσωπος Επιτροπής της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας, Στάθης Ευσταθόπουλος, είναι πολύ σημαντικό να ενταχθεί το σκάκι στα σχολεία, καθώς έχει αποδειχτεί σε επιστημονικές μελέτες το πόσο καλό κάνει ιδιαίτερα στα παιδιά μικρής ηλικίας. Είναι γνωστές εξαλλου και επιστημονικά αποδεδειγμένα τα οφέλη από την ενασχόληση με το σκάκι. Πρόκειται για όραμα αρκετών χρόνων, ενώ η 1η προσπάθεια να ενταχθεί στα Δημοτικά σχολεία, έγινε το 2013 όταν η Σταυρούλα Τσολακίδου, αναδείχθηκε παγκόσμια πρωταθλήτρια στα κορίτσια ηλικίας 14 ετών. 

 

Η Ακαδημία Σκάκι, λειτουργεί πρόγραμμα εκμάθησης σκακιού μέσω της συνεργασία της με Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων σε πολλά Δημοτικά σχολεία και Νηπιαγωγεία σε όλη την Αθήνα. 

Όσοι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικών και Νηπιαγωγείων ενδιαφέρονται να εντάξουν το σκάκι ως εξωσχολική δραστηριότητα των μαθητών μπορούν να επικοινωνήσουν στο This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. ή στο τηλ. 6977220309.



Δείτε στο βίντεο της ΕΡΤ την αναφορά στην πολύ σημαντική αυτή απόφαση για το σκάκι.

 

σκακι διδασκεται μαθημα νηπιαγωγεια δημοτικα σχολεια

Κείμενο συνέντευξης



Δημοσιογράφος: θα παίξουμε μία παρτίδα σκάκι εικονικά καθώς εγκρίθηκε από το Ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής η πρόταση της Ελληνικής σκακιστικής Ομοσπονδίας να μπει το σκάκι στο σχολείο και μάλιστα στα εργαστήρια δεξιοτήτων. Το θέμα αυτό θα το συζητήσουμε με τον κύριο Θύμιο Σταμούλη που είναι σύμβουλος Α στο Ινστιτούτο της Εκπαιδευτικής Πολιτικής και συντονιστής μονάδας εργαστηρίου δεξιοτήτων και ο κύριος Στάθης Ευσταθόπουλος είναι κοντά μας, εκπρόσωπος της επιτροπής της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας. Καλημέρα και στους δύο. Μέσα σε όλα αυτά τα δύσκολα που ζούμε με όσα συμβαίνουν σε Τουρκία και Συρία και με τις εικόνες που δεν θα τις ξεχάσει βέβαια κάνεις είναι μία ελπίδα αυτό που συζητάμε το θέμα σχετικά με το πως το σκάκι μπορεί να μπει με αυτό τον τρόπο στα ελληνικά σχολεία και η εκμάθηση και ενασχόληση και τι μπορεί να προσφέρει στους μαθητές στην Ελλάδα. Να ξεκινήσουμε με σας κ. Σταμούλη καθώς είστε υπεύθυνος της μονάδας εργαστηρίου δεξιοτήτων, να μας εξηγήσετε πρώτα απ όλα τα εργαστήρια δεξιοτήτων αυτή τη στιγμή τι προσφέρουν στα σχολεία μας.

 

Θύμιος Σταμούλης: Τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι μία καινοτόμα εφαρμογή που αποφασίστηκε και εφαρμόζεται εδώ και δύο χρόνια περίπου στην Ελλάδα. Λέω περίπου γιατί εφαρμόστηκε και για ένα χρόνο σε πιλοτική εφαρμογή με σκοπό να συνδέσει λίγο το γνωστικό πεδίο που τα παιδιά αναπτύσσουν και μαθαίνουν από τα προγράμματα σπουδών που είναι εγκεκριμένα και διδάσκονται, το γνωστό μας αυτό το γνωστικό επίπεδο που υπάρχει στα σχολεία με δεξιότητες νέες θα λέγαμε, δεξιότητες του εικοστού πρώτου αιώνα που είναι απαραίτητες για να γίνουν ικανοί πολίτες του μέλλοντος.

 

Δημοσιογράφος: Σκεπτόμενοι, να εκμεταλλευτούν και την ψηφιακή τεχνολογία γιατί ο ψηφιακός κόσμος είναι εδώ, δεν μπορούμε να του γυρίσουμε την πλάτη, αλλά να παράγουν και σκέψη και κριτική. 

 

Θύμιος Σταμούλης: Δυστυχώς ή ευτυχώς οι ψηφιακές δεξιότητες είναι απαραίτητες σήμερα στην εποχή μας και επομένως μία παράμετρος είναι οι ψηφιακές δεξιότητες. Αλλά εκτός από τις ψηφιακές δεξιότητες έχουμε και άλλες δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξουμε και να καλλιεργήσουν τα παιδιά όπως είναι η στρατηγική σκέψη, όπως είναι η πλάγια σκέψη, όπως είναι η επίλυση προβλημάτων και αυτές οι δεξιότητες ναι μεν υπάρχουν ενσωματωμένες στα προγράμματα σπουδών αλλά δεν είναι τόσο ρητά διατυπωμένες και δεν καλλιεργούνταν μέχρι τώρα όσο θα έπρεπε ίσως μέσα από τα προγράμματα σπουδών για αυτό και μέσα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων θέλουμε να αναπτύξουμε την καλλιέργεια αυτών των δεξιοτήτων.



Δημοσιογράφος: Κύριε Ευσταθόπουλου  εσείς αυτό το περιμένατε καιρό το επιθυμούσατε πώς αισθάνεστε τώρα που η πρότασή σας εγκρίθηκε;

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Θα πρέπει να σας πως πως προσωπικά αισθάνομαι ευτυχισμένος για αυτή την εξέλιξη. Είχα πει πριν εκλεγώ πρόεδρος της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας ότι εάν κατά τη θητεία μου καταφέρουμε να μπει το σκάκι στα σχολεία θα θεωρήσω πλήρως επιτυχημένη τη θητεία μου. Το θεωρώ πάρα πολύ σημαντική εξέλιξη και εδωπέρα θα πρέπει να ευχαριστήσουμε ως Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και όλα τα στελέχη του για την αποδοχή της πρότασης μας, η οποία ήταν μια μελετημένη πρόταση και την οποία δουλεύαμε καιρό. Ξέρετε είναι όνειρο ετών αυτό, ήταν ένα όραμα ετών αυτό στην Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία. Η πρώτη προσπάθεια είχε γίνει το 2013, επισήμως εννοώ γιατί πολύ παλαιότερα το είχαμε ως στόχο και όραμα αυτό. Το 2013 λοιπόν όταν η Σταυρούλα Τσολακίδου είχε βγει η παγκόσμια πρωταθλήτρια στα κορίτσια 14 ετών και την είχε υποδεχθεί ο τότε Πρωθυπουργός, κύριος Σαμαράς, είχε εντυπωσιαστεί και εκείνος από το όραμα που είχαμε και αυτό είχε προκαλέσει μία εγκύκλιο του τότε Υπουργού Παιδείας προς τα σχολεία.

 

Δημοσιογράφος: Δηλαδή κάπως έτσι ξεκίνησε η προσπάθεια τότε με αφορμή αυτή την διάκριση, την παγκόσμια πρωταθλήτρια 14 ετών;

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Ναι, είναι μακροχρόνια η προσπάθεια και τώρα είναι η πρώτη υλοποίησή της, και λέω η πρώτη γιατί έχουμε κι άλλα βήματα, θα προτείνουμε και νέα προγράμματα και για τα Γυμνάσια κτλ, αλλά είναι πάρα πολύ σημαντικό το ότι μπαίνει το σκάκι στα σχολεία γιατί έχει αποδειχθεί από πολλές επιστημονικές μελέτες το πόσο καλό κάνει στα παιδιά των μικρών ειδικά ηλικιών και πόσα πλεονεκτήματά τους δίνει. 

 

Δημοσιογράφος: Θα συζητήσουμε αρκετές λεπτομέρειες γιατί έχουμε αρκετές απορίες. Να μας πει ο κύριος Σταμούλης όμως πώς θα ενταχθεί στο πρόγραμμα στην ουσία το σκάκι, τι προβλέπεται δηλαδή εσείς αντίστοιχα για Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο.

 

Θύμιος Σταμούλης: Θα ήθελα να προσθέσω στα λεγόμενα του κ. Ευσταθοπούλου. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι ένα δομημένο πρόγραμμα, δεν είναι ότι ο εκπαιδευτικός παίρνει το σκάκι για παράδειγμα και κάνει όπως θέλει ή ότι νομίζει ο ίδιος ή ότι γνωρίζει αλλά θα πρέπει να είναι ένα δομημένο πρόγραμμα. Τα εργαστήρια αποτελούνται από 7 εργαστηριακές διδασκαλίες οι οποίες μπορεί να είναι 1,2 ή 3 ώρες ανάλογα με τι βαθμίδα στην οποία διδάσκει. Θα πρέπει να είναι δομημένο σε αυτές τις 7 εργαστηριακές ώρες, τις 7 εργαστηριακές ενότητες, έτσι ώστε τα παιδιά να καλλιεργήσουν δεξιότητες ανάπτυξης, δεξιότητες του νου, στρατηγικής σκέψης και όχι απλώς να παίξουν μια παρτίδα σκάκι για παράδειγμα.

 

Δημοσιογράφος:  Αυτό το καταλα βαίνουμε επειδή και ο ρόλος των εργαστηρίων δεξιοτήτων είναι αυτός.  Δηλαδή εμείς τους μαθητές στο μέλλον τους θέλουμε να έχουν στρατηγική σκέψη, ρητορικό λόγο, να παράγουν ερωτήματα. Αυτό που απασχολεί όλους τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, ποιο θα είναι το μέλλον, που πάει αυτός ο κόσμος με την έννοια ότι πλέον και τα βιβλία η νέα γενιά μέσω της οθόνης τα διαβάζει.

 

Θύμιος Σταμούλης: Το Ινστιτούτο καλεί κάθε χρόνο τους φορείς που ασχολούνται με προγράμματα εκπαιδευτικού περιεχομένου να υποβάλλουν προτάσεις για τα εργαστήρια δεξιοτήτων και συνήθως αυτή η πρόταση βγαίνει Απρίλιο - Μάιο από το Υπουργείο Παιδείας και εκεί θα μπορούσε η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία αλλά και άλλοι φορείς που ασχολούνται με τέτοιου είδους καλλιέργειας δεξιοτήτων, να υποβάλλουν προτάσεις, να αξιολογηθούν από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και όσες είναι αξιόλογες και προσφέρουν πραγματικά στην καλλιέργεια δεξιοτήτων να αναρτηθούν στην πλατφόρμα. 

 

Δημοσιογράφος: Το καταλαβαίνω, αυτό είναι σημαντικό γιατί είπε και ο κ. Ευσταθόπουλος με επιχειρήματα ολοκληρωμένα, με ολοκληρωμένη πρόταση. Σε ποιους άλλους τομείς για τη διάκριση των φύλων, για το περιβάλλον, δηλαδή τα εργαστήρια δεξιοτήτων με ποιες άλλες κατευθύνσεις ασχολούνται; Οπότε θα ανοιχτεί στην κοινωνία, στις Ομοσπονδίες και τους οργανισμούς γι αυτό.

 

Θύμιος Σταμούλης: Τα εργαστήρια δεξιοτήτων έχουν υλικό που το έχουμε χωρίσει σε 4 θεματικές ενότητες. Είναι από το περιβάλλον, την επιχειρηματικότητα γενικότερα, πρωτοβουλίες που μπορεί να υπάρχουν για θέματα όπως η σχολική βία, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, προστασία από φυσικές καταστροφές.

 

Δημοσιογράφος: Όλα τα σύγχρονα θέματα δηλαδή που μας απασχολούν καθημερινά είτε είμαστε ενηλικες ή όχι.

 

Θύμιος Σταμούλης:  Αυτές οι θεματικές ενότητες δεν είναι δική μας επινόηση αλλά προέρχονται από τους 4 στόχους για την αειφόρο ανάπτυξη των Ηνωμένων Εθνών.

 

Δημοσιογράφος: Μάλιστα. Είναι λοιπόν αναγνωρισμένες. Κατανοητό λοιπόν. Κ. Ευσταθόπουλε όσοι ασχολούνται με το σκάκι είναι άριστοι μαθητές. Πριν το πούμε αυτό και εξηγήσουμε το γιατί ας δούμε το ρεπορτάζ που ετοιμάσαμε.

 

Δημοσιογράφος Καλλιόπη Κωνσταντινίδου: Το σκάκι μπαίνει επίσημα σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά ως μάθημα, μετά από πρόταση της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας και έγκριση από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

 

Βέρα Αβραμίδου: Πλέον το σκάκι μπαίνει επίσημα στο σχολείο στα εργαστήρια δεξιοτήτων.

 

Στέλιος Λαγογιάννης: Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πάρα πολύ το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης το οποίο δέχτηκε να βάλει μέσα στο πρόγραμμα των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο Δημοτικό και στα Νηπιαγωγεία. Θα ήθελα να πω στους εκπαιδευτικούς να πάνε στους σκακιστικούς συλλόγους των περιοχών τους, να ζητήσουν τη βοήθεια που χρειάζονται για να κάνουν και να εκπονήσουν το πρόγραμμα αυτό του σκακιού στα σχολεία και ζητάω από τους σκακιστικούς συλλόγους να βοηθήσουν όσο μπορούν τους εκπαιδευτικούς σε αυτή την προσπάθεια.

 

Ρεπόρτερ: Γονείς και παιδιά αγκάλιασαν το σκάκι που εισήχθη το σκάκι σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία.

 

Βέρα Αβραμίδου: Τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς ενθουσιάστηκαν. Μάλιστα πολλά παιδιά από άλλες τάξεις του σχολείου έρχονταν κατά τη διάρκεια που υλοποιούσαμε το πρόγραμμα στα εργαστήρια δεξιοτήτων και μου ζητούσαν να τους μάθω, να παίξουμε σκάκι. Το όραμα της Σχολικής Επιτροπής είναι να καλλιεργηθεί η αγάπη για το σκάκι και όχι ο πρωταθλητισμός και να τα κάνουμε να το αγαπήσουν γιατί το σκάκι στηρίζεται στη μαθηματική σκέψη. Έτσι έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά που ασχολούνται με το σκάκι, ιδιαίτερα στις ηλικίες του Δημοτικού σχολείου είναι πάρα πολύ καλοί μαθητές στο σχολείο και έχουν διακρίσεις στο επίπεδο των πανελληνίων εξετάσεων.

 

Δημοσιογράφος: Παράλληλα η κα Αβραμίδου ευχαριστεί όλους όσους συνέβαλαν να εφαρμοστεί το σκάκι ως μάθημα και όσους την στήριξαν να το δουλέψει από πριν πιλοτικά. Σύμφωνα με τον Ευγένιο Ιωαννίδη, 2 φορές πρωταθλητή Ευρώπης, και κάτοχο πολλών άλλων διακρίσεων,  όπως η 1η θέση στο Διεθνές τουρνουά της Σερβίας, τα οφέλη για όσους παίζουν σκάκι είναι πολλά είτε ασχολούνται με τον πρωταθλητισμό είτε όχι.

 

Ευγένιος Ιωαννίδης: Κατά κανόνα θεωρείται παιχνίδι αρχικά. Επομένως είναι διασκεδαστικό όπως τα υπόλοιπα παιχνίδια. Τα παιδιά μέσα από αυτή την διαδικασία βελτιώνονται στην αναλυτική σκέψη καθώς και στην υπομονή και στην μνήμη, διότι πρέπει να απομνημονευσουν πολλές βαριάντες, πρέπει να βρουν και να καταστρώσουν ένα σχέδιο για να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα της νίκης, αλλά φυσικά υπάρχουν και οι ηττημένοι. Ο ηττημένος πρέπει να διαχειρίζεται την ήττα. Είναι σημαντικό να αποδέχεσαι και να διαχειρίζεσαι την ήττα και σε στιγμές που δεν θα πηγαίνεις τόσο καλά. Επίσης στο σκάκι, στο αγωνιστικό κυρίως, αναπτύσσεται η υπομονή γιατί διαρκούν περισσότερη ώρα οι αγώνες, μπορεί 3-4 ή περισσότερες ώρες.

 

Δημοσιογράφος: Το σκάκι αναπτύσσει την μνήμα και σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας στο μέλλον θα έχουμε ακόμη περισσότερες διακρίσεις για τη χώρα μας.

 

Δημοσιογράφος: Κ. Ευσταθόπουλε θα το πάω λίγο ανάποδα. Υπομονή και διαχείριση της ήττας. Πλεονεκτήματα είναι και αυτά.

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα όπως και πολλά άλλα. Μαθαίνουν ότι τίποτα δεν είναι στην τύχη, οφείλεται στη δουλειά μας και στην ικανότητά μας το να κερδίσουμε στο σκάκι. Επίσης το σκάκι δεν έχει ντόπινγκ. Δεν χρειάζεται να φοβόμαστε να ανησυχούμε για τα παιδιά μας για το που θα πάνε, αν θα πάρουν φάρμακα για να γίνουν καλύτεροι. Γιατί καταλαβαίνουμε ότι αν υπήρχαν φάρμακα μνήμης θα παίρναμε όλοι μας.

 

Δημοσιογράφος: Θα τα παίρναμε, στην Ελλάδα αγαπάμε τα φάρμακα. Καταλαβαίνετε πως το λέω, κάνω λίγο χιούμορ. Κ. Σταμούλη σκάκι παίζετε? Εγώ δεν έχω παίξει ποτέ, δεν είχα και κάποιον να μου μάθει. Τότε στα σχολεία δεν το συνηθίζαμε, δεν υπήρχε ένα πρόγραμμα.

 

Θύμιος Σταμούλης: Όχι αγωνιστικό βέβαια αλλά για ψυχαγωγικούς λόγους βεβαίως. Είχα κάνει ως εκπαιδευτικός, γιατί είμαι εκπαιδευτικός της δράσης, άσχετα από την τωρινή μου θέση. Στο σχολείο είχα προσπαθήσει και είχα εντάξει σε κάποιες δραστηριότητες και το σκάκι περισσότερο ψυχαγωγικά και όχι δομημένα όπως προσπαθούμε.

 

Δημοσιογράφος: Το καταλαβαίνω, αλλά ξέρετε αυτό το ψυχαγωγικά έχει ένα νόημα. Αν υπήρχαν ακόμη και εναλλακτικά ομάδες στα σχολεία, με αυτό τον τρόπο που το λέτε, πιστεύω θα ήταν διαφορετική και η επαφή μας με το σκάκι.

 

Θύμιος Σταμούλης: Θα ήθελα να προσθέσω εδώ ότι πέρα από τα εργαστήρια δεξιοτήτων το σκάκι μπορεί να ενταχθεί στους πολιτιστικούς ομίλους, τους ομίλους που γίνονται μετά το πέρας του κανονικού ωραρίου. Οπότε μπορεί και εκεί να εισαχθεί και οι εκπαιδευτικοί να το χρησιμοποιήσουν και για ψυχαγωγικούς λόγους. Κυρίως θα ήθελα να πω αυτό που είπαμε προηγουμένως για τη διαχείριση της ήττας. Η ψυχική ενδυνάμωση των παιδιών είναι επίσης ένα βασικός τομέας και πολύ καλή καλλιέργεια δεξιότητας που πρέπει να αναπτύξουν τα παιδιά.

 

Δημοσιογράφος: Τώρα χτυπήσατε ευαίσθητο σημείο, γιατί τα αγαπάμε πάρα πολύ τα δημόσια σχολεία και ως γονείς και μαθητές που ήμασταν και πασχίζουμε ο καθένας με τον τρόπο του, αλλά τα παιδιά με το σύστημα αυτό το εξεταστικό που συνεχώς βάζουν το στόχο να περάσουν την τάξη, να περάσουν στο πανεπιστήμιο, όλη αυτή η σκληρή προσπάθεια που κάνουν αλλά για τη διαχείριση της ήττας κανείς δεν μπορεί να τους εκπαιδεύσει ούτε εσείς οι εκπαιδευτικοί ούτε εμείς οι γονείς. Είναι κάτι που το αφήνουμε στην τύχη και ξαφνικά τα παιδιά βρίσκουν αυτό το βουνό μπροστά τους, αυτό τον τοίχο.

 

Θύμιος Σταμούλης: Αυτό ήθελα να σας πω, ότι στα εργαστήρια δεξιοτήτων έχουμε εντάξει προγράμματα ψυχικής ενδυνάμωσης. Σε άλλα υποενότητα βέβαια αλλά υπάρχει και αυτό σε κάποια στιγμή τα παιδιά θα περάσουν και από τέτοιου είδους προγράμματα.

 

Δημοσιογράφος: Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί πλέον οι εποχές έχουν αλλάξει και είναι πολύ σημαντικό να μπορούν να κάνουν διαχείριση και της ήττας αλλα και να ξέρουμε που βρισκόμαστε και για το σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό, το ποιες είναι οι δεξιότητες μας και οι τάσεις μας. Οπότε είναι καλό. Κ. Ευσταθόπουλε, επίσης το ρεπορτάζ που κάναμε γιατί έχετε παράρτημα και εδώ στη Θεσσαλονίκη πολυάριθμο και κάθε ηλικίας.

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Είναι ένωση σκακιστικών σωματείων,  πολύ δραστήρια ένωση.

 

Δημοσιογράφος: Ακούσαμε στο ρεπορτάζ ο κόσμος που συμμετέχει εκεί και οι νέοι και οι μεγαλύτεροι να κάνουν λόγο για τα θετικά που είναι η μνήμη, και ποιος δεν θέλει να έχει καλή μνήμη, κριτική σκέψη και στρατηγική.

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Είναι πάρα πολύ σημαντικά τα πλεονεκτήματα που μπορούν να αναπτύξουν τα παιδιά και τους βοηθά το σκάκι να το κάνουν. Επίσης είναι χαρακτηριστικό ότι η κορυφαίοι σκακιστές σε αυτές τις ηλικίες είναι και άριστοι μαθητές.

 

Δημοσιογράφος: Εδώ υπάρχουν ποσοστά, δηλαδή υπάρχουν αριθμοί, νούμερα και δεδομένα, δεν το λέτε έτσι.

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Ακριβώς, αμα δούμε τους πρωταθλητές μας στις ηλικίες από 8 έως και 16 ετών, είναι όλοι άριστοι μαθητές.

 

Δημοσιογράφος: Βοηθά το σκάκι και στο να μην παπαγαλίζουν τα παιδιά; Βοηθά ακόμη και από το Δημοτικό να μην παπαγαλίζουν, να βρουν ένα τρόπο να κρατούν σημειώσεις και να κάνουν το δικό τους τρόπο διαβάσματος.

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Βεβαίως, αναπτύσσεται τρομερά η δημιουργική σκέψη των παιδιών με το σκάκι γιατί πρέπει στη σκακιέρα επάνω να βρεις τρόπους να κερδίσεις και μαθαίνεις πως να το κάνεις αυτό με τις ικανότητες σου και με τη δουλειά σου. Δεν είναι μόνο οι ικανότητες στο σκάκι, θέλει και δουλειά. Όπως είπα μας μαθαίνει το σκάκι ότι πρέπει να δουλέψουμε για να πετυχουμε, δεν μας έρχεται τίποτα από την τύχη. Αυτό είναι άλλο ένα παράδειγμα.

 

Δημοσιογράφος: Άρα είναι βασικές δεξιότητες που χρειάζονται όπως είπε και ο Κ. Σταμούλης όχι μόνο για τα εργαστήρια δεξιοτήτων, αλλά ως Ινστιτούτο είναι ένας κύριος στόχος φαντάζομαι. Υπάρχουν στοιχεία σε σχέση με άλλες χώρες; ;Έχουμε αρκετούς ανήλικους αλλά και ενήλικες που ασχολούνται με το σκάκι;

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Βεβαίως, έχει αρκετά μεγάλη διάδοση το σκάκι στη χώρα μας, χαρακτηριστικά σε σχολικά πρωταθλήματα που κάθε χρόνο γίνονται στη χώρα με την καθοδήγηση της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας συμμετέχουν σε αυτά περισσότερα από 20.000 μαθητές που δεν έχουν δελτία αγωνιστικά. Είναι μεγάλος αριθμός και επίσης στα νεανικά πρωταθλήματα, στο αγωνιστικό δηλαδή κομμάτι, κάθε χρόνο συμμετέχουν περίπου 3.000-4000 παιδιά σε όλη την Ελλάδα για να φτάσουν στην τελική φάση όπου συμμετέχουν 350 σκακιστές.

 

Δημοσιογράφος: Οπότε κ. Σταμούλη ο αριθμός αυτός θα διπλασιαστεί μετά από όσα είπε ο κ. Ευσταθόπουλος;

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Θα πολλαπλασιαστεί, όχι θα διπλασιαστεί.

 

Δημοσιογράφος: Θα πολλαπλασιαστεί, είδατε δεν είμαι πολύ καλή στα μαθηματικά. Δεν έπαιζα σκάκι, γι αυτό.

 

Θύμιος Σταμούλης: Εμάς μας ενδιαφέρει στην εκπαιδευση περισσότερο η καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως είναι οι στρατηγικές δεξιότητες, όπως είναι οι δεξιότητες του νου, οι ρουτίνες σκέψης επίσης είναι καλές δεξιότητες που μπορούν να αναπτύξουν τα παιδιά.

 

Δημοσιογράφος: Ρουτίνες σκέψης, δηλαδή;

 

Ρουτίνες επαναλαμβανόμενες, όπως είναι για παράδειγμα κινήσεις του σκακιού, οι οποίες βοηθούν τα παιδιά να δημιουργήσουν αλγόριθμους επίλυσης προβλημάτων,. Να μην χρειάζεται να σκέφτονται εκείνη την ώρα τι θα κάνουν, ωχ τι πάθαμε, αλλά έχοντας μια συγκεκριμένη ρουτίνα στο μυαλό τους την εφαρμόζουν και βρίσκουν αμέσως τη λύση. Αυτές οι δεξιότητες ανάπτυξης ρουτινών, στρατηγικής σκέψης, πλάγιας σκέψεις είναι πολύ σημαντικές και ευελπιστούμε τα εργαστήρια δεξιοτήτων να πετύχουν ένα σημαντικό όφελος για τους μαθητές στον τομέα αυτό.

 

Δημοσιογράφος: Πολύ όμορφα, μπράβο. Πάρα πολύ ωραία ακούγονται όλα αυτά.

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Παρότι ερασιτέχνης σκακιστής ο κ. Σταμούλης, έχει πιάσει πάρα πολύ καλά ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του σκακιού στα παιδιά. Πράγματι, αξίζουν συγχαρητήρια σε όλα τα στελέχη του ΙΕΠ για αυτή τους την απόφαση και εμάς αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να βοηθηθούν τα παιδιά μέσα από την ενασχόλησή τους με το σκάκι να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους.

 

Δημοσιογράφος: Ωραία χαιρόμαστε πολύ, και κλείνουμε σιγά σιγά, ολοκληρώνουμε. Κ. Σταμούλη να ολοκληρώσουμε, ένα τελευταίο σχόλιο θα πάρω από τον κ. Ευσταθόπουλο καθώς συγκεντρώνουν βοήθεια για την Τουρκία και την Συρία. Αλλά πριν μας τα πει ο κ. Ευσταθόπουλος, ένα τελευταίο σχόλιο από εσάς αν αυτά θα γίνουν από την επόμενη σχολική χρονιά. Πότε προβλέπονται για το σκάκι συγκεκριμένα;

 

Και το σκάκι μπορούν οι εκπαιδευτικοί να μπουν στην πλατφόρμα του ΙΕΠ όπου υπάρχουν έτοιμα προγράμματα. Η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία μας υπέβαλε δυο προγράμματα τα οποία έχουμε αναρτήσει. Μπορούν από αυτή τη στιγμή να τα χρησιμοποιήσουν, εντάσσοντας τα στον προγραμματισμό τους για τη διδασκαλία των σχολικών εργαστηρίων από την τρέχουσα χρονιά. Εννοείται και από την επόμενη μπορούν να τα προγραμματίσουν ακόμη καλύτερα.

 

Δημοσιογράφος: Πολύ ωραία, χαιρόμαστε πολύ. Κλείνουμε κ. Ευσταθόπουλε με την προσπάθεια που κάνετε γιατί έχετε κάνει κάλεσμα βοήθειας να συγκεντρωθούν είδη πρώτης ανάγκης για να τα στείλετε και στην Τουρκία και τη Συρία, και τις δύο χώρες.

 

Στάθης Ευσταθόπουλος: Υλικό και αίμα επίσης, που είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτές τις μέρες. Προχτές, από την ημέρα που έγινε ο σεισμός στείλαμε μια επιστολή στον Υπουργό Υγείας για ειδική αιμοδοσία και δηλώνοντας ότι εμείς θα καλέσουμε όλα τα μέλη μας να συμβάλλουν σε αυτή και χτες στείλαμε μια επιστολή και συνεχώς κάνουμε τηλέφωνα στους σκακιστές μας και στα σκακιστικά σωματεία σε όλη την Ελλάδα να συμμετέχουν στις πρωτοβουλίες που έχει πάρει η Ελληνική Κυβέρνηση για να συγκεντρώσουμε τρόφιμα, φάρμακα και άλλα αγαθά. Η σκακιστική κοινότητα είναι παγκόσμια, έχουμε πάρα πολλούς φίλους σκακιστές σε αυτές τις χώρες και τους αισθανόμαστε ως δικούς μας κοντινούς ανθρώπους.

 

Δημοσιογράφος: Ωραία σας ευχαριστούμε, στέλνετε με αυτό τον τρόπο ένα μήνυμα ότι το σκάκι είναι κιβωτός πολιτισμού και ανθρωπιάς. Να σας ευχαριστήσουμε πολύ και τους δύο, και εσάς κ. Σταμούλη και εσάς κ. Ευσταθόπουλε. 

 

Τα εγκεκριμένα προγράμματα ανακοινώθηκαν στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ : 

https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=107789

https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=107790